V Zlatorogovi galeriji na sedežu Lovske zveze Slovenije v Ljubljani, kjer se Lovska zveza Slovenije redno poklanja lovski kulturi, je bila v četrtek, 16. marca 2017, odprta že okrogla, deseta, razstava, tokrat kar dveh avtorjev – ljubiteljskega slikarja Andreja Militarova in rezbarja Franca Barbiča, pod skupnim naslovom Živalski svet v podobah. Razstava, ki jo je odprl predsednik Lovske zveze Slovenije, mag. Lado Bradač, je na zgodnjepomladni večer privabila ljubitelje lovske umetnosti, Lovski rogisti Bohinj pa so s petimi izbranimi skladbami poskrbeli za prijetno glasbeno popestritev in dopolnitev.
»V naši stoletni tradiciji je bilo kar nekaj umetnikov na različnih področjih. Vse, kar lovci dobimo v naravi, znamo namreč tudi ohraniti. Naj si bo v podobi slike ali v obliki rezbarije. Tako so tudi danes razstavljena dela ujela nek utrinek, nek trenutek, vsakega s svojo zgodbo, spominom in zgodovino. Zato se veselim, da bomo lahko ob selitvi Lovske zveze Slovenije na novo, večjo, lokacijo, tovrstnim dogodkom namenili še več prostora,« je predsednik Lovske zveze Slovenije, mag. Lado Bradač, nagovoril navzoče in izrazil dobrodošlico obema avtorjema, aktivnima članoma KUD Pirniče – Likovna sekcija, ki ju zanos, talent in vztrajnost nesejo iz enega podviga v drugega. »Naj pa se ob tej priložnosti v imenu Lovske zveze Slovenije avtorjema iskreno zahvalim tudi za njuno plemenitost. Gospoda Militarov in Barbič sta namreč donatorja del za naš, sedaj že tradicionalni dobrodelni ples, kjer z dobrodelno dražbo umetniških del in drugih predmetov zbiramo sredstva za Zeleni sklad, namenjen lovkam in lovcem ter njihovim svojcem v izrednih življenjskih situacijah.«
Nekateri trdijo, da ustvarjalec doseže svoj umetniški vrhunec pri petdesetih letih, a to za razstavljavca Militarova in Barbiča nikakor ne velja. Zdravje in neizmerna volja obeh avtorjev sta tista gonilna sila, ki jima omogoča še večjo ustvarjalnost in predanost delu tudi v poznejših letih. Tako je predsednika LZS na obsežen opus Andreja Militarova spomnil obisk na Dolenjskem, kjer ga je popolnoma prevzel čebelnjak s panjskimi končnicami, okrašenimi s čudovitimi Militarovimi poslikavami. Ob spominu na strelsko tekmo LD Šmarna gora, na kateri se je Franc Barbič izkazal kot izjemen strelec, pa se mag. Bradač ne čudi izredni natančnosti, mirnosti in potrpežljivost, ki botrujejo Barbičevim rezbarskim mojstrovinam.
Vztrajnost Barbiča nikakor ni ušla niti obiskovalcem razstave. Ob pogledu na prekrasno rezbarijo risa je avtor namreč povedal, da je bil njegov prvotni namen upodobiti gamsa, a je med delom odlomljeni rog mojstra rezbarja pripeljal do drugačne rešitve in s tem čudovitega risa. Navdušenje nad slikami Militarova pa je poleg obiskovalcev že pred leti pokazal tudi Slavko Avsenik, velikan slovenske narodno-zabavne glasbe, ki je pri njem naročil poslikavo panjskih končnic – vsako od njih kot ilustracijo na temo glasbe legendarnega skladatelja in izvajalca. Po kar triinštiridesetih dokončanih panjskih končnicah je projekt na žalost prekinila Avsenikova smrt, a Militarov delo nadaljuje z že sedemdesetimi novimi, ki naj bile v poklon Avseniku javnosti predstavljene na razstavi novembra, v mesecu, ko bi Slavko Avsenik praznoval svoj 88. rojstni dan.
Četudi je sam strasten lovec, je ob lovskih motivih Andreja Militarova ves čas čutiti, da ni le neizprosen zalezovalec in plenilec divjadi. Slika predvsem lovsko oziroma živalsko tematiko, pri čemer slikarstvo povezuje z občudovanjem narave in življenja v njej. Kot pravi sam, v naravi uživa, dokler je v njej življenje. »Slike naj ne upodabljajo lobanj in okostij, ujamejo naj življenje,« mu je nekoč rekel prijatelj, pisatelj Tone Svetina, tudi sam upodobljen na enem izmed treh na razstavi predstavljenih portretov, ki so se pridružili sicer prevladujoči živalski in lovski motiviki. In prav takšen odnos do narave, divjadi in ljudi razkrivajo razstavljene Militarove slike.
Prof. dr. Mirko Juteršek, umetnostni kritik, je ob eni izmed njegovih številnih razstav zapisal, da Militarov razpolaga že z dovolj rutine, njegovi portreti, krajine in živali pa že nakazujejo določeno osebno avtorjevo noto, ki jo bo lahko pomembno obogatil z nadaljnjim delom in večanjem znanja. Njegovi delovni obračuni, ki so z vsako razstavo resnejši od prejšnjih, in nekoliko slovesnejši, so za Militarova spodbuda, razmišljanje in usmeritev za naprej.
Prav poseben odnos do narave in zlasti do podrobnosti izražajo tudi dela mojstra Franca Barbiča, čigar rezbarski izdelki krasijo opremo marsikaterega lovca, planinca in mnogih drugih. Po izobrazbi veterinar, se je Barbič preparatorske obrti naučil pri svojem očetu, ki je vzporedno s svojo dejavnostjo ustvarjal tudi izdelke iz roževine. Mladi Franc je očeta opazoval s takšno ljubeznijo in tolikšno pozornostjo, da ga je ta zvrst umetnosti popolnoma zasvojila. Legla mu je globoko v dušo in zvest ji ostaja vse življenje. K svojim rezbarskim izdelkom pristopa študijsko, kar pa ni nenavadno, saj je kot dr. veterinarske medicine odličen poznavalec anatomije, kot lovec pa nenehen opazovalec živalskega bitja.
Barbičeve izdelke odlikujejo neverjetna ročna spretnost in tehnika dela ter popolna realistična prepričljivost. Skoraj nezmotljiv je pri zamišljenem motivu in popolnoma prepoznaven med drugimi avtorji te zvrsti umetnosti. Kot je v knjigi Ustvarjalna Slovenija iz leta 2005 zapisal tudi prof. dr. Janez Bogataj, »izdelki Franca Barbiča sodijo v kategorijo posebnega rezbarstva in so kljub uporabi tudi sodobnega strojnega orodja še vedno ročno izdelani in predvsem unikatni.«
Razstava Živalski svet v podobah bo v Zlatorogovi galeriji na sedežu Lovske zveze Slovenije na Župančičevi 9 v Ljubljani na ogled do septembra 2017, vsak delavnik med 9. in 13. uro.